torsdag 18 oktober 2007

I hans kök


Han stod och väntade på bussen mitt emot Åhléns i City, stödde sig på en käpp och med dokumentportfölj under armen.
Hans utseende tilltalade mig så jag stannade till och frågade om det var ok att ta en bild
Han sa han var konstnär från Finland eller var det Estland, jag minns inte riktigt. Han tyckte absolut att jag skulle komma hem till honom. Efter nån vecka slog jag nummret han plitat ned på papperslappen, han bodde i Björkhagen. På väggarna hade han fäst upp sina porträtt, dom flesta gjorda med kolkrita. Han ville bli fotograferad där tillsammans med sina bilder. Hans filosofi var att äta samma kost som han matade duvorna med, blötlagda böner och ärtor. Bilden av honom är tagen i hans kök. Några år senare såg jag en artikel i morgontidningen om en fastighetsägare vars fastigheter blivit tvångsförvaltade, och bild på en man med vitt skägg, käpp och dokumentportfölj.
http://www.sorenfroberg.com

4 kommentarer:

katarina sa...

Spännande bild, spännande människoöde.

Knut Koivisto sa...

Häftigt!! Hela inlägget är en 10 poängare!

Thomas Carlgren sa...

Underbart Sören. jag väntar med spänning på resten av bilderna ur boken

Sören Fröberg sa...

Man tackar för dessa smickrade kommentarer/ Sören