lördag 27 oktober 2007
Hallowen
Etiketter:
foto,
fotografi,
Hallowen,
Thomas Carlgren
Vidare i fågelperspektivet
Jag hade ett sommarställe vid Båven för några år sedan. Där häckade ett par Fiskjusar på en udde. Försökte att fånga dem på bild men misslyckades. Svårt att fotografera fåglar. Idén fastnade och jag startade ett projekt. Uppstoppade fåglar på Naturhistoriska Museét. Fiskjusen är en hane hittad den 16 september 1943 på Viksgård Husbysocken i Östergötland.
http://www.carlgren.se
torsdag 25 oktober 2007
The White Peacock of Stresa
Vem kom på idéen att "göra" en vit Påfågel!
Det man saknar mest är "ögonen", eller hur. Den här märkliga varelsen kan man träffa på Isola Bella. Familjen Borromeos privata ö, utanför Stresa, vid Lago Maggiore (Italien).
onsdag 24 oktober 2007
Olof Johnson
Återseende
Knappt hade jag skrivit mina inlägg om foto vs. film och använt en bild på Olof Johnson, förrän jag sprang på honom i de värmländska skogarna. Tyvärr kan jag inte gå in på pågående projekt men det var faktiskt helt oväntat.
måndag 22 oktober 2007
Ett fotografi på en sten
Näring
Jag känner igen mig i ditt resonemang om foto och film Knut.
Tror absolut att vi kan och bör ge näring till vårt eget skapande genom att inspireras av olika konstformer som vart och ett fungerar olika för att förmedla sitt uttryck, påverka och kommunisera.
Själv var jag på Valdermars udde i lördags. Utställningen om POP-art. (även Carl Johan de Geers urval från slottets samlingar. ) Sevärd absolut. Bilderna har man kanske sett förrut men det skadar inte att funder över deras uttryck... och tiden då de kom till. Så var det ju en fantastisk gult lysande höstdag!
Auktionsfynd
Den bilden köpte jag på auktion för 10:-. Varför får den mig att stanna till och fundera?
http://www.carlgren.se
Fotografi på Bukowskis
Var och gjorde jobb på Bukowskis i fredags. Det var visning på utropen av Bukowskis Moderna contemporary & design auktionen som startar den 30 okt. Där finns fotografier av Anton Corbijn ,Tuija Lindström, Christer Strömholm, Hans Hammarskiöld, Irving Penn mm. En Tuija bild ligger utropet på 15-18 tusen, Strömholm 40-45 tusen, Hammarskiöld 2-4 tusen,Penn 120-140 tusen eller en Corbijn på Catherin Deneuve för 60-70 tusen. Skall man gå dit och lägga ett bud på en Hans Hammarskiöld?
http://www.carlgren.se
söndag 21 oktober 2007
Fotografi vs. Film, del3
Nu tror jag att tiden är mogen för att ta upp Peters fråga.
Stillbilder, Stilleben, stilla scener, bilder.
Varför uppskattar fotografer dessa "stillbilder" i filmen? Jag tror att det är så för att det ligger så nära vårt hantverk. Men jag tror också det beror på alla dessa "dåliga" filmer där man använder kameran slarvigt, En omotiverad kameraåkning bara för att liva upp en tråkig scen eller trist film.
Jag har inget emot åkningar, kranar, steady cam eller vad det kan vara. En films första uppgift är att kommunicera något, berätta något. Så länge den gör det får de göra vad de vill, tycker jag.
Det viktiga är berättelsens rytm. Där kommer de olika sätten att använda kameran in. Personligen tycker jag att känslan som bilden skapar, är det fundamentala.
Peter Greenaways filmer t.ex. är väldigt stilla (jag tänker på bilderna) med rena stilleben insprängda i berättelse (med Sacha Vierny som DOP på de flesta)
Andrej Tarkovskij film "Andrej Rublyov" är en fantastisk berättelse i svart/vit som varje fotograf som påstår sig uppskatta bild borde se (Vadim Yusov var DOP) Många tycker Tarkovskij är svår men det bryr jag mig inte om. Bilderna han skapar är värda besväret. Han använder många märkliga åkningar men de är en del av berättelsen/upplevelsen. Han har dessutom skrivit en bok som heter "Den förseglade tiden - Tankar om filmskapande" (om jag kommer ihåg rätt). Boken finns på svenska och kan rekommenderas till alla då den fungerar på allt konstnärligt skapande. Den nyss utkomna "Tarkovskij - Tanken på en hemkomst" har jag inte hunnit läsa ännu.
Vill man inspireras av något nytt kan man t.ex. se Alejandro González Iñárritus "Amores Perros" (Rodrigo Prieto, DOP). Den centrala "krock-scenen" är en klassiker och absolut inte någon stilla kamera. Men den ger en otrolig närvaro!
Jag tycker att film är en stor inspiration för mig och jag kan hitta de märkligaste beröringspunkterna.
Mina ledord är: Känsla, Närvaro, Berättande, Äkthet, Engagemang.
Titelbilden till det här inlägget är en direkt känsla jag fick efter en filmupplevelse.
Alla referenser du behöver till filmer finns på:
Etiketter:
berättande,
engagemang,
känsla,
närvaro,
äkthet
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)