måndag 16 mars 2009

Alla dessa bilder #2


Året är 1987. Ingvar Carlsson Sveriges statsminister har varit och besökt ett dagis i Jakobsberg och står helt ensam och väntar på sin transport tillbaka regeringkansliet

Året innan har Sveriges dåvarande statsminister Olof Palme blivit brutalt mördad på Sveavägen/Tunnelgatan i centrala Stockholm efter ett
biobesök på biografen Grand. Ingvar Carlsson var den naturliga arvtagaren till statsministertiteln och att leda Sverige ur denna förlamning som uppstod. Landet befinner sig i fullkomligt chock, så även polisen.

Aftonbladet som jag då frilansade åt ringer kl. 4 på morgonen och vill att jag ska komma och jobba, jag säger nej, jag skall på
fjällsemester med familjen samma dag.

Polisen med Hans Holmér i spetsen står handfallna och utser PKK, en organisation som kämpar för ett fritt Kurdistan gentemot Turkiet.
PKK som av Sveriges regering var utsedd som en terroristorganisation, flera avhoppade PKK:are hade blivit mördade i Stockholm och Uppsala.

Christer Pettersson blir senare dömd för mordet av tingsrätten men friades några månader senare av hovrätten.

http://www.sörenfröberg.se

1 kommentar:

Knut Koivisto sa...

Vad spännande det blev med texten! Plötsligt fick jag stå där, vid din sida, när du tog bilden. Det blir en spännande fortsättning.