söndag 1 mars 2009

Till mina norska vänner och kolleger

Foto: Tine Poppe © 2008

Jag har fått äran att vara med i juryn för Norske Reklamfotografers (NRF) årliga tävling, UTSNITT08. Prisutdelningen skedde nu i fredags 27:e februari och juryns ursprung skulle vara hemligt till dess. Därför har jag varit tvungen att vara tyst om uppdraget tills nu.

Juryn bestod av Anna Eriksson, kurator och grundare av Etsabild. Bo Bergström, AD, lärare och författare i visuell kommunikation. Simon Cederquist, fotograf. Filip Cederholm, fotograf. Och så jag, Knut Koivisto, fotograf.

Det var både spännande och lärorikt att få vara en del av tävlingen.

Nu över till det som jag fick mig att fundera mycket. Efter att arrangemanget var över så kom flera av deltagarna fram till mig för att snacka lite. Många av dem började med orden ungefär så här: Ni i Sverige som har fotografer som ligger så långt före oss i Norge.. osv.

Jag blev förbluffad för jag är nämligen övertygad om att det INTE är så. Jag känner flera helt lysande norska fotografer. Några troligen bättre än svenska motsvarande. I Norge har man en fotografisk workshop-tradition som vi i Sverige helt saknar. Man har det årliga Nordic Light Events som drar internationella storheter inom fotografi varje år. Listan kan göras längre.

När jag tänker på vad jag sett av norska fotografer genom åren så kan jag bara konstatera att jag tycker de är minst lika bra som de svenska.

Om man tar hänsyn till de båda ländernas storlek så tror jag inte det är någon större skillnad mellan ländernas kompetens inom fotografi. I dagens globala media samhälle sitter både svenskar och norrmän och studerar vad som görs på den internationella scenen och lär sig av det.

Jag tror inte problemet är vem som är bättre! Problemet är att fotografer studerar andra fotografer för att få inspiration. Då blir det bara rundgång. Det gäller att hitta sin inspiration från annat håll än fotografi!

Jag har funderat själv idag varifrån jag får min inspiration och försökt hitta ett svar. Efter en stunds bilkörande kom jag på det (jag hade ett ärende men man tänker bra när man kör bil). Människors tankar! Jag gillar att sitta och lyssna på människor som berättar om sina liv och hur de tänker. Det är något fundamentalt och vi är alla lika på det planet. Vi har våra drömmar och önskningar. Vår längtan och våra bekymmer.

Visst, jag skall erkänna att jag sneglar på andra fotografer och har några egna favoriter jag återkommer till. Men det blir mindre och mindre viktigt med åren. Jag har också några andra inspirationskällor men de väntar jag lite med att avslöja.

Jag vill bara avsluta med att få säga till alla norska fotografer: Kom igen! Kämpa på! Ni är lika bra!

Avslutningsvis, från mig, en ödmjuk bugning för vårt broderland, som jag tycker så mycket om.

/Knut


Ett stort tack till Tine Poppe som lät mig låna bilden som fick brons i modekategorin!

Resultatet av UTSNITT08