lördag 11 oktober 2008

Ekon från fjärran vänner

Ancient signs on a Cognac house wall

Det finns tillfällen när jag stannar upp och känner hur tidsrymden svindlar. Inuti blir jag både varm och kall på samma gång.

Som bildmakare (fotograf) känner jag en otrolig stolthet över att mitt hantverk har en obruten tradition som sträcker sig över 40 000 år bak i tiden. Jag är otroligt fascinerad över de gamla grottmålningarna som våra förfäder (och kolleger) gjorde. Vad hade de för betydelser för den tidens människor? Hur upplevde man dem? Var de magiska? Vilka krafter besatt de?

Tänk vilka avtryck dessa bildmakare gjorde, att vi så här lång tid efteråt kan beskåda och njuta av deras bilder.

40 000 år.. känn på det..
F y r t i o  T u s e n  Å r ..!

Jag får vara glad om någon uppmärksammar vad jag gjorde för tre månader sedan. Handen på hjärtat, hur länge får dina och mina bilder leva. 1 år.. 2 år.. 5 år.. 10 år..? Innan de börjar kännas föråldrade. Trista..

Ju mer jag jobbar med detta märkliga, att skapa bilder på sådant som "egentligen" inte finns. Att försöka "ladda" dem med något, som gör att de inte bara drunknar i den störtflod av intryck (bilder) som sköljer över oss. Desto större blir min respekt för gångna tiders bildmakare. Deras hantverk och kunskaper.. insikter. Som jag tycker att vi i dag ignorerar i ren okunskap och ointresse. Tro inte att du kan skapa något värdefullt, bestående, med ignorans..

För vad är det för mening med att arbeta med något, att lägga ner så mycket energi på något som tar upp en stor del av ditt liv.. om det inte har någon betydelse.

Så när jag passerad denna husväggen i Cognac (själva staden) i Bordeaux-distriktet i Frankrike för några år sedan och ser handavtrycken och ristingen på väggen så känner jag ekot av gamla mästare. De berömda grottmålningarna i Lascaux ligger bara några stenkast härifrån. Jag fylls av en glädje över oss och vad vi kan åstadkomma, med en handflata!

Fakta:
Grottmålningarna i Lascaux är "bara" ca 20 000 år.
I Chauvet-Pont-D'Arc grottan finns målningar som är ca 35 000 år.

Det finns ristningar i sten som är betydligt äldre.

De äldsta kända skrivtecknen är ca 5000 år gamla.

På byggnader i Cognac där själva drycken (alkoholen) förvaras, växer en slags svamp som färgar väggarna svarta. Den lever på alkoholen som dunstar från de gamla ekfaten. När man tar bort Cognacs-faten, dör svampen.

/Knut

Inga kommentarer: