tisdag 18 december 2007

Besök Strindbergmuséet

Telefonen ringer. Jag är stressad. Måste bli klar.. måste bli klar..

I andra ändan, en av mina vänner på SVT.
-Vi skall göra en utställning med detaljer från kostym och scenografi på Strindbergmuséet (inför TV dramat "August" som sänds i jul). Vi tycker det skulle vara utmärkt om vi fick ha med dina bilder som du tog.

Nu står jag på invigningen, fortfarande med andan i halsen efter språngmarschen. Jag känner lugnet lägga sig. De har ordnat allt. Gjort i ordning bilderna (70x100 cm), hängt dem. Tillsammans med handsydda sekelskiftes kostymer och vackra scenogrfidetaljer, utgör hela utställningen en fantastisk helhet.

De underbart vackra klänningarna av Annika Gaimer och John Virkes detaljerat återskapade rum får mig att inse något otroligt. Jag har fått möjligheten att ta mina bilder, porträtt, under väldigt exklusiva förhållanden. Jag har fått förflytta mig till August Strindbergs sekelskiftes Stockholm. Jag vet inte när jag får göra något liknande igen.

Det är med en smula vemod jag lämnar utställningen.

August sänds i SVT1 i två delar. Del 1 onsdag 26/12 kl 21.00 och del 2 torsdag 27/12 kl 21.00.

"August - det visuella uttrycket" kan besökas på Strindbergmuséet mellan 19/12 2007 och 29/2 2008.

Inga kommentarer: