tisdag 30 oktober 2007

Homage till Avedon



I fredags tog jag tåget ner till Louisiana, Danmark.

Jag, Riccardo och Patrik skulle besöka den stora Avedon utställningen! Med ca 250 bilder är det den första retrospektiva över mästarfotografen. Spänningen låg i luften på vägen ner. Skulle bilderna fortfarande hålla, efter så många år. Kanske skulle luften gå ur efter alla stora förväntningar.

Det var mäktigt! Jag hade en tår i ögat när jag var tvungen att lämna museet vid stängningsdags.

Närvaron i bilderna, både av de fotograferade och fotografen, var total. Avedon var och är en av de absoluta mästarna inom fotografi och den moderna konsten. (tycker jag!)

Jag bugar mig vördnansfullt.

På vägen ut passar jag på att göra en Homage, en hyllning, till mästaren. Louisianas vitkalkade tegelväg får bli bakgrund. Riccardo får några instuktioner om utsnitt m.m.

Vi tar bilden.

Non plus ultra

http://www.koivisto.se

Inga kommentarer: