torsdag 11 oktober 2007

En orubblig tro på Människan


Det här inlägget hade jag tänkt att skriva igår men jag hade inte med min lilla bok med tänkvärda ord.

Just nu kommer våldet emot oss, både som nyheter och i debatter. Frågor som Hur och Varför. Många rycks med och vill göra något för att visa sitt engagemang.

För mig är den eviga frågan -Hur orkar man med att tro på att Godhet och Medmänsklighet segrar i det långa loppet. Varför skall vi bry oss?

Jag läste för några år sedan några kloka ord från Moder Theresa som hjälper mig när jag själv kämpar med det här att vara Människa. Det fungerar lika bra i det stora som i det lilla. Här kommer det:

"Människan är oförnuftig, ologisk, egocentrisk.
-Det spelar ingen roll, älska henne!

Det goda du gör kommer att vara glömt i morgon.
-Det spelar ingen roll, gör gott!

Ärlighet och uppriktighet gör dig sårbar.
-Det spelar ingen roll, var uppriktig och ärlig.

Det som du under år har byggt upp kan förstöras på ett ögonblick.
-Det spelar ingen roll, bygg på!"

En bild på Tanja Lorentzon får idag representera hopplösheten man ibland känner.

1 kommentar:

katarina sa...

Tänkvärda och fina ord!
Har också funderat på "våldet"!
Det är inga lyckliga människor om slår. De är olyckliga, arga , frustrerade, känner sig orättvist behandlade, saknar empati .....
Bekräftelse får de genom att visa sin styrka/makt med våld.