Många berg- och dalbanehistoriker anser att de ryska isbanorna är föregångare till vår tids berg- och dalbanor. Dessa isbanor kunde bli upp till 20 meter höga och var mycket populära i Ryssland under 1500- och 1600-talet. Gästerna satt antingen i trånga slädar av trä eller uthuggna isblock, som de gled med nerför istäckta kullar byggda av trä. Hastigheten kunde bli upp till 80 km/h.
Ungefär vid samma tidpunkt tog en fransk affärsman med sig idén om isbanor hem till Frankrike, men glömde helt bort att de kalla ryska vintrarna var en nödvändig förutsättning för deras framgång. Lösningen för åretrunt-bruk blev att vaxa slädskenorna. Slutligen knäckte någon idén med att ha hjul på slädarna, och då öppnade sig möjligheten för mer ambitiösa och spännande banor. 1817 blev åkturen Les Montagnes Russes à Belleville den första berg- och dalbanan i sitt slag med hjulvagnar på spårräls. Den hade två spår som löpte bredvid varandra så att åkarna kunde tävla (och betraktare kunde satsa pengar på vem de trodde skulle vinna).
.. också världsekonomin verkar ha tagit berg och dalbanan till sig .. och man satsar även där pengar på de man tror skall vinna .. det kallas "Börsen" ..
2 kommentarer:
Många berg- och dalbanehistoriker anser att de ryska isbanorna är föregångare till vår tids berg- och dalbanor. Dessa isbanor kunde bli upp till 20 meter höga och var mycket populära i Ryssland under 1500- och 1600-talet. Gästerna satt antingen i trånga slädar av trä eller uthuggna isblock, som de gled med nerför istäckta kullar byggda av trä. Hastigheten kunde bli upp till 80 km/h.
Ungefär vid samma tidpunkt tog en fransk affärsman med sig idén om isbanor hem till Frankrike, men glömde helt bort att de kalla ryska vintrarna var en nödvändig förutsättning för deras framgång. Lösningen för åretrunt-bruk blev att vaxa slädskenorna. Slutligen knäckte någon idén med att ha hjul på slädarna, och då öppnade sig möjligheten för mer ambitiösa och spännande banor. 1817 blev åkturen Les Montagnes Russes à Belleville den första berg- och dalbanan i sitt slag med hjulvagnar på spårräls. Den hade två spår som löpte bredvid varandra så att åkarna kunde tävla (och betraktare kunde satsa pengar på vem de trodde skulle vinna).
.. också världsekonomin verkar ha tagit berg och dalbanan till sig .. och man satsar även där pengar på de man tror skall vinna .. det kallas "Börsen" ..
Skicka en kommentar