tisdag 11 december 2007

Min Mentor 2

Utan fotograf Morten Krogvold hade jag nog inte suttit här och skrivit de här raderna idag... eller...


I början av 90-talet såg jag ett TV-program om denna karismatiske norrman. I samma ögonblick insåg jag att jag ville bli fotograf. När jag några år senare, efter assistentplats hos Walter Hirsch (se Min Mentor 1), sökte upp Morten i Norge så blev det början på en av de viktigaste perioderna i mitt liv.

Genom en rad workshops i Norge och ute i Europa blev jag äntligen medveten om vad det innebär att vara fotograf. Att ta ansvar för sina bilder och att förstå varför man tar dem. Att lära känna sig själv och att förstå hur man utnyttjar det i sitt skapande. Att förstå sina begränsningar men också vilka oändliga möjligheter det ger.

Men kanske framför allt, vad det kan innebära att vara människa.

Morten Krogvold är inte bara en av de bästa fotografer jag känner, utan också en av de absolut mest intellektuella personer jag träffat.

www.mortenkrogvold.no

www.koivisto.se

Inga kommentarer: