torsdag 18 oktober 2007

Fotografers leksaker - the sequel


Måste bara delge min naiva glädje över att man ibland (för en stund iaf) kan köpa sig lite glädje; för en vecka sedan hittade jag på Ebay en converter mellan Pentax 645 och Canon Eos. Misstänkt billig, under femhundringen inkl frakt, men jag slog ändå till.
Så idag, en vecka senare dyker det upp en liten postavi om ett paket på posten. Går dit och hämtar ett litet prydligt handtextat paket med en massa kinesiska stämplar...

Första resultatet med en Penatxglugg på mitt 5D hus ser ni ovan. Ska försöka leka lite mer i helgen.

Imponerande & kul att det överhuvudtaget går att få tag i så här udda prylar fortfarande. Convertern känns tillochmed riktigt gedigen & välgjord (den var ju trots allt från tillverkarens PRO- serie, jojomensan...).
Såklart är det ingen AF och manuell bländare på optiken, men jag hoppas efter att ha testat vidare att jag kan få tillbaka den där "Pentax(o)skärpan" med det snygga släppet som jag har saknat så efter det att man gick tillbaka till småbildsgluggar efter digitalövergången.

Den som lever får se...
/Peter

2 kommentarer:

Thomas Carlgren sa...

Vet du om det finns till Pentax67 gluggar?

Knut Koivisto sa...

Ser RIKTIGT spännande ut!!